Wednesday, August 6, 2014

Sumbangan Derma/Waqaf : Ma'ahad Tahfiz Al-Quran Al-Imam An-Nawawi ( MATIN )

Posted by Khalil Khusory Zainol 12:56 AM, under | No comments

Logo Sekolah

PENGENALAN

Monday, April 14, 2014

Puisi Derry Sulaiman

Posted by Khalil Khusory Zainol 7:57 AM, under | No comments





ALLAH AMPUNILAH KAMI. TEMPATKANLAH KAMI DI SYURGAMU, TEMPAT YANG KEKAL ABADI. LINDUNGILAH KAMI SEMUA DARI FITNAH DUNIA

Sunday, January 5, 2014

Muat Turun Modul Iadah Hafazan Al-Quran (1)

Posted by Khalil Khusory Zainol 5:38 AM, under | No comments

Anda boleh terus ke pautan di bawah untuk muat turun

 Modul Iadah Hafazan Al-Quran (1)

Friday, June 28, 2013

Panduan Solat Sunat Tasbih

Posted by Khalil Khusory Zainol 2:52 AM, under | No comments


Solat Sunat Tasbih dinamakan solat tasbih adalah disebabkan di dalamnya terdapat bacaan tasbih iaitu sebanyak 300 kali.
KAIFIAT MELAKSANAKANNYA
Sekiranya dilakukan pada waktu siang hari maka hendaklah dikerjakan sebanyak 4 rakaat dengan satu salam.
Manakala sekiranya dilakukan pada waktu malam maka hendaklah dikerjakan sebanyak 4 rakaat dengan 2 salam.
CARA MENGERJAKANNYA
Terdapat dua cara untuk melakukan Solat ini :
1. Sesudah kita berniat dan bertakbir, kita membaca doa iftitah. Selanjutnya kita membaca tasbih sebanyak 15 kali . Kemudian membaca ta’awudz dan Al-Fatihah serta surah. Sesudah itu kembali membaca tasbih sebanyak 10 kali. Selanjutnya tasbih dibaca sebanyak 10 kali dalam rukuk, I’tidal, sujud, duduk antara dua sujud dan sujud yang kedua.
2. Bacaan tasbih sebanyak 15 kali dibaca selepas membaca surah, Selanjutnya tasbih dibaca sebanyak 10 kali dalam rukuk, I’tidal, sujud, duduk antara dua sujud dan sujud yang kedua dan pada menjelang untuk mengerjakan rakaat yang berikut.
Dan bagi rakaat terakhir maka tasbih dibaca sebelum membaca tahiyat.
3. Surah yang biasa dibaca ialah : Pada Rakaat 1 Surah At-Takathur (Alhakumuttakathur), Surah Al-Asr pada Rakaat 2, Surah Al-Kafiruun Rakaat 3 dan Surah Al-Ikhlas Rakaat 4.
Perlu diingatkan kalau sekiranya waktu siang hari bacaan tidak dibaca dengan kuat dan pada rakaat ketiga dan keempat hanya fatihah sahaja dibaca (seperti solat zohor dan asar)
NIAT

أُصَلِّى سُنَّةَ الْتَسْبِيْحِ رَكْعَتَيْنِ ِللهِ تَعَالىَ
Maksudnya : Sahaja aku menunaikan solat sunat Tasbih 2 rakaat kerana Allah Taala.
TASBIH YANG DIBACA

سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ ِللهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ
Maksudnya : Maha suci Allah dan pujian bagi Allah, tiada Tuhan melainkan Allah Yang Maha Besar. Tiada daya upaya melainkan dengan Allah Yang Maha Tinggi lagi Agung.
JADUAL TASBIH

1. 4 Rakaat 2 Salam
WAKTU JUMLAH TASBIH
Selepas Iftitah sebelum Fatihah 15
Sesudah surah Rakaat 1 10
Rukuk 10
I’tidal 10
Sujud 10
Duduk antara dua sujud 10
Sujud kedua 10
Selepas surah Rakaat 2 10
Rukuk 10
I’tidal 10
Sujud 10
Duduk antara dua sujud 10
Sujud kedua 10
Sebelum Tahiyyat 15
JUMLAH 150 X 2 = 300 



2. 4 Rakaat 1 Salam

WAKTU JUMLAH TASBIH
Slps Iftitah sebelum Fatihah 15
Sesudah surah Rakaat 1 10
Rukuk 10
I’tidal 10
Sujud 10
Duduk antara dua sujud 10
Sujud kedua 10
Selepas surah Rakaat 2 10
Rukuk 10
I’tidal 10
Sujud 10
Duduk antara dua sujud 10
Sujud kedua 10
Sebelum Tahiyyat Awal 15
Selepas Tahiyyat Awal 15
Sesudah Fatihah Rakaat 3 10
Rukuk 10
I’tidal 10
Sujud 10
Duduk antara dua sujud 10
Sujud kedua 10
Selepas Fatihah Rakaat 4 10
Rukuk 10
I’tidal 10
Sujud 10
Duduk antara dua sujud 10
Sujud kedua 10
Sebelum Tahiyyat Akhir 15
JUMLAH 300
DOA SOLAT TASBIH

اَللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ تَوْفِيْقَ أَهْلِ الْهُدَى وَأَعْمَالَ أَهْلِ الْيَقِيْنَ وَمُنَاصَحَةَ أَهْلِ التَّوْبَةِ وَعَزْمَ أَهْلِ الصَّبْرِ وَوَجَلَ أَهْلِ الْخَشْيَةِ وَطَلَبَ أَهْلِ الرَّعْبَةِ وَتَعَبُّدَ أَهْلِ الْوَرَعِ وَعِرْفَانَ أَهْلِ الْعِلْمِ حَتَّى نَخَافَكَ .
اَللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مَخَافَةًَ تُحْجِزُنَا عَنْ مَعَاصِيْكَ حَتىَّ نَعْمَلَ بِطَاعَتِكَ عَمَلاً نَسْتَحِقُّ بِهِ رِضَاكَ وَحَتَّى نُنَاصِحَكَ فِيْ التَّوْبَةِ وَخَوْفًا مِنْكَ حَتَّى نُخْلِصَ لَكَ النَّصِيْحَةَ وَحَتَى نَتَوَكَّلَ عَلَيْكَ فِيْ اْلأُمُوْرِ كُلِّهَا وَحَتَّى نُحْسِنَ الظَّنِّ بِكَ ، سُبْحَانَ خَالِقِ النُّوْرِ.
Ya Allah, ya Tuhan kami, kami memohon taufik daripada-Mu sebagaimana orang-orang yang telah Engkau beri petunjuk dan jadikan amalan kami ini seperti mana amalan ahli yakin dan jadikanlah kami dari golongan orang yang menerima nasihat orang-orang yang bertaubat dan keazaman kami seperti mana orang-orang yang sabar dan gementar kami seperti mana orang-orang yang takut dan kami memohon seperti mana permohonan orang yang suka kepada kebaikan dan beribadat seperti orang-orang yang warak dan jadikanlah pengetahuan kami ini sebagai ahli-ahli yang berilmu sehingga kami termasuk ke dalam orang yang takut kepada Engkau.
Ya Allah, kami memohon kepada-Mu, jadikan kami golongan yang takut yang menghalang kami daripada melakukan maksiat sehinggalah kami beramal dengan taat kepada-Mu amalan yang kami merasakan perlu mendapat keredhaan-Mu dan juga sehingga kami bersungguh-sungguh pada bertaubat serta takut kepada-Mu dan juga sehingga kami betul-betul ikhlas dan tawakal kepada-Mu dalam setiap perkara dan supaya kami menjadi orang yang baik sangka terhadap Engkau, Maha Suci Engkau sebagai Pencipta.


Thursday, June 27, 2013

Moga Kembali Menyinar

Posted by Khalil Khusory Zainol 9:53 AM, under | No comments


 Jari ni kembali bergerak untuk berkongsi coretan kisah yang insyaAllah boleh diambil pengajaran.



Semuanya Allah telah aturkan buat kita. Aku yang menaip ini kadangkala lupa nikmat yang Allah kurniakan buatku. Seharusnya kita hitung perkara yang kita telah dapat atau telah nikmati, bukannya menghitung perkara yang belum ada atau belum nikmati. Jika kita seperti itu, sudah tentu kita tergolong dalam golongan yang bersyukur.

Kadangkala bila kita diatas, kita lupa suatu hari nanti kita mungkin akan jatuh. Bila sudah jatuh, ada yang putus harap dan tidak semangat, kerana tidak berfikir kehadapan, bahawa dia boleh naik semula.

Bila Hati Disakiti

Bila hati disakiti, apa perlu buat?

Pertamanya, jangan terus memarahi orang yang menyakiti hati kita, tapi sebaliknya lihat lah diri kita, adakah pernah menyakiti hati orang lain?

Sesetengahnya membuat perumpamaan, bila hati disakiti ibarat mengetuk paku di tiang kayu,walaupun dicabut (memaafkan orang tersebut), kesan paku tetap ada.. 

Nampak macam tiada kesudahan..


Jangan sekadar cabut paku,terus biarkan. Cari penyelesaian.
Cuba guna serbuk kayu untuk tampal kesan paku,guna kertas pasir hilangkan parut,
atau
Jadilah TIANG BESI, bukannya TIANG KAYU

Saturday, March 2, 2013

Jadual Majlis Menghafaz Al-Quran Peringkat Kebangsaan 2013

Posted by Khalil Khusory Zainol 5:47 AM, under | No comments



MAJLIS MENGHAFAZ AL-QURAN PERINGKAT KEBANGSAAN KALI KE-34 
TAHUN 1434H/2013M



3 MAC 2013, HARI AHAD 

MASA                   ACARA
2.30 – 6.00 Petang  Pendaftaran Peserta/Pengiring
                               Ketibaan Jemaah Hakim dan urus setia 
7.30 Malam             Makan Malam
9.00 Malam            Taklimat kepada peserta dari tuan rumah 
                               Taklimat kepada peserta dari JK Kehakiman
                               Cabutan giliran hari bacaan
                               Minum malam

4 MAC 2013, HARI ISNIN 

MASA                   ACARA
7.00 pagi                 Sarapan Pagi
9.30 pagi                 Cabutan Giliran Membaca
12.30 tgh hari          Makan Tengah Hari
2.30 petang             Majlis Raptai Malam Perasmian
6.30 petang             Makan Malam
8.45 malam             Majlis Perasmian Majlis Menghafaz Al-Quran Peringkat Kebangsaan kali ke-34, Tahun 1434H/2013M 

5 MAC 2013, HARI SELASA 

MASA                   ACARA
7.00 pagi                Sarapan Pagi
9.00 – 11.00 pagi   Majlis Menghafaz Al-Quran sesi pagi
                               Makan tengahari
7.00 malam             Makan malam
8.45–11.00 malam  Majlis Menghafaz Al-Quran sesi malam

6 MAC 2013, HARI RABU 

MASA                  ACARA
7.00 pagi                Sarapan Pagi
9.00 – 11.00 pagi   Majlis Menghafaz Al-Quran sesi pagi
                              Jamuan Negeri bersama TYT Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang
7.00 malam             Makan malam
8.45 – 11.00malam Majlis Menghafaz Al-Quran sesi malam 

7 MAC 2013, HARI KHAMIS 

MASA                    ACARA
7.00 pagi                  Sarapan Pagi
9.00 – 11.00 pagi     Majlis Menghafaz Al-Quran sesi pagi
                                Makan tengahari
7.00 malam              Makan malam
8.45 – 11.00 malam Majlis Menghafaz Al-Quran sesi malam

8 MAC 2013, HARI JUMAAT 

MASA                    ACARA
7.00 pagi                  Sarapan Pagi
9.00 – 11.00 pagi     Majlis Menghafaz Al-Quran sesi pagi
                                Makan tengahari
2.30 petang              Raptai Majlis Penutup dan Penyampaian Hadiah 
                                Minum petang
7.00 malam              Makan malam
8.45 – 11.00 malam Majlis Penutup dan Penyampaian Hadiah Majlis Menghafaz Al-Quran sesi malam 

9 MAC 2013, HARI SABTU 

MASA                   ACARA
7.00 pagi                Sarapan Pagi
12.00 tangah hari    Check-out/ bertolak ke negeri masing-masing


Untuk makluman, penginapan disediakan untuk peserta, pengiring dan pemandu iaitu 5 
bilik bagi setiap negeri. Pihak penganjur tidak akan menanggung sebarang pertambahan 
penginapan. Manakala bagi urusan penginapan dan pengangkutan di Pulau Pinang boleh 
menghubungi urus setia negeri di talian berikut: 

NAMA PEGAWAI NO. TEL/E-MAIL

Encik Mohd Roselidin bin Ramli 
Eksekutif Jualan & Pemasaran 
TAHA D’Mutiara
H/P: 013-5879689 
Pej.: 04-6412286 
Faks: 04-6412297 
E-mail : ekspemasaran@lth.gov.my/ 
reservationist.tdm@lth.gov.my

Encik Saiful Hafiz bin Shihabudin 
TAHA D’Mutiara
H/P : 019-6491830 
Pej.: 04-6412286 
Faks: 04-6412297 
E-mail : saiful.tdm@lth.gov.my

Saturday, December 29, 2012

Bila Mula Bermain Gitar

Posted by Khalil Khusory Zainol 11:04 AM, under | No comments

Assalamu'alaikum

Post kali ni saja2 nak kongsi pengalaman bermain gitar. Layan ja lah ..hehe :)

Minat aku nak bermain gitar sejak di tingkatan 5, bila melihat sahabat baikku Taufiqh bermain gitar di Asrama skolah.(memang dasyat bwk gitar masuk asrama..hehe) 

Nak dengar lagu yang dia main? Boleh dengar  DI SINI . dia main gitar. Aku dan Izzuan nyanyi.

Abg Sham Kamikaze inspirasi untuk aku terus bermain gitar untuk dakwah


Sejak tu aku mula minat sangat dengan gitar.. Setelah 3 tahun, barulah aku mula beli gitar RM130 dan belajar.. Dengan panduan belajar gitar ni, aku boleh lah main2 skit, gaya amatur yg baru nak mula..

Panduan belajar Gitar boleh KLIK BANNER DI BAWAH



Hasilnya.....



Hehehe..

Tak seperti yang diharapkan, aku bukan pandai main sangat, video diatas saja test2..layan ja lah :) Sekian

Monday, December 17, 2012

Perkongsian Tentang P1 4G

Posted by Khalil Khusory Zainol 9:51 PM, under | No comments


Assalamu'alaikum.

Post kali ni sekadar berkongsi pendapat tentang P1 4G yang telah aku langgan sejak 3 bulan yang lalu..

Aku melanggan P1 pakej Rm99 punya. Dengan pendaftaran RM100 (daftar di C-Mart Arau) aku dapat P1 seperti gambar di atas dan telefon.

Tentang bayaran bulanan aku rasa kecewa skit sebab tak dapat info sepenuhnya daripada promoter (info ini aku dapat bila dah daftar,bayar RM100) iaitu tarikh yang perlu dibayar.(ada byk tarikh yg ditunjukkan). Memandangkan aku daftar pada 26hb (kalau x silap) maka tiap2 bulan bil akan keluar pada 8hb setiap bulan.

Jadi mudah fahamnya, aku dah daftar 26/09/2012, bil pertama aku perlu bayar ialah pada 08/10/2012. 12 hari aku guna, bayarnya full seolah-olah dah guna sebulan..

Nasihat saya tentang hal ni, kalau nak daftar, daftar la hujung bulan ke, lega skit nak bayar sebulan kemudian. Tapi kalau nak lebih faham, tanya secara mendalam tentang bil bayaran bulanan, tarikh, hal2 kalau terlambat bayar, lain2 kepada promoter tu. Biar faham semua, baru DAFTAR..

Untuk itu, aku ingin membantu sahabat2 yang berminat untuk melanggan P1 4G, sahabat2 hanya emailkan kat aku ( seindah_nasyeed@yahoo.com ) butiran NAMA, Email, dan n0. HP untuk saya masukkan dalam self care (website http://www.p1.com.my/ ). Nanti pihak P1 sendiri akan call atau email kepada sahabat2 lebih mendalam lagi. Promoter kdg2 x pandai nak bercerita bg orang faham n kdg2 kita sendiri yang x faham..hehe.

Ok, ada lagi perkongsian...

Tentang telefon yang diberikan. Bulan2 kena bayar RM15 ( sama ada guna atau tidak ) + bil P1 Rm99. Memandangkan aku jarang guna telefon yang diberikan, sbb dah ada HP sendiri, kita boleh pulangkan semula telefon tersebut tanpa sebarang bayaran. Hanya call P1 dan maklumkan sahaja, dan pulangkan telefon dalam keadaan baik. 

PERHATIAN !!!

Jangan gtau nak pulangkan P1 skali, sbb dalam syarat kontrak, kalau kita nak stop melanggan P1, kena bayaran RM200, selagimana kontrak kita belum habis (setahun atau 2 tahun . Macam aku hanya kontrak setahun sahaja.

Secara keseluruhannya, aku berpuas hati sebagai pengguna P1, dapat juga menjalankan bisnes online Stormreaders n bisnes sampingan yang lain.

Setakat ini sahaja kot, nak panjang2 lagi, P1 sendiri akan maklumkan melalui HP atau email.. sahabat2 hanya emailkan ke seindah_nasyeed@yahoo.com butiran seperti NAMA, No.HP dan Email. 

Wassalam.

Wednesday, November 28, 2012

Kaedah Mengulang Hafazan Al-Quran

Posted by Khalil Khusory Zainol 8:38 AM, under | No comments

بسم الله الرحمن الرحيم

Bagi seseorang hafiz yang telah rasikh hafazannya, kekuatan mengulang bergantung kepada kekuatan daya ingatan yang dimiliki. Ada setengah-setengah hafiz yang betul-betul rasikh, mereka hanya mengulang satu juzuk dalam sehari, bermakna setiap bulan mereka khatam al-Quran sekali. Cara ini hanya dapat dilakukan oleh hafiz yang setidak-tidaknya sudah puluhan tahun dari masa khatamnya.

Walau bagaimanapun, secara umumnya kekerapan mengulang bagi mereka yang rasikh adalah dua atau tiga kalikhatam dalam masa sebulan. Ini adalah cara mengulang yang sederhana dan tidak membebankan sekiranya mereka betul-betul berdisplin dan beristiqamah.

Adalah menjadi tanggungjawab seorang hafiz untuk mengulang bacaan mereka setiap hari. Tanpa pengulangan ayat-ayat al-Quran, hafazan akan lupa secara beransur-ansur sekalipun seseorang itu mempunyai ingatan yang kuat.

Dalam mengulang-ulang hafazan yang telah lama diperolehi, Abu Najihat al-hafiz (2001:77-78) telah memberi beberapa peringatan kepada seorang penghafaz al-Quran:

A. Untuk lebih mendisplinkan masa dalam melaksanakan pengulangan, sebaiknya seorang hafiz mempunyai keyakinan bahawa memelihara dan menjaga hafazan adalah suatu kewajipan istimewa yang ada hubungan secara langsung dengan Allah s.w.t.
 
B. Adalah menjadi suatu kesalahan bagi seorang hafiz sekiranya dia mempunyai semangat bermusim dalam mengulangkaji hafazan. Janganlah sekali-kali mengulang satu kali khatam dalam satu hari ketika rajin kemudian dalam masa yang lama seperti tiga atau empat minggu tidak melakukan pengulangan kerana dilanda perasaan malas. Kebiasaan sebagaimana di atas dapat menjejaskan hafazan dan boleh jadi lambat laun akan lupa hafazannya kerana diselimuti perasaan malas yang berterusan.

C. Kebiasaan menunda dan menangguhkan pengulangan hanya akan menambah perasaan malas pada hari yang berikutnya. Hal ini sebenarnya merupakan pembawaan nafsu malas itu sendiri yang mengajak kepada menangguh-nangguhkan tugasan dari satu masa ke masa yang berikutnya. Untuk mengelakkan kemalasan ini,usaha pengulangan hendaklah dijadikan kewajipan khas setiap hari pada satu masa yang telah ditentukan sebagaimana ketentuan waktu di dalam solat lima waktu.

Tiga perkara di atas adalah sangat penting untuk diambil berat oleh golongan huffaz yang ingin berjaya dengan cemerlang dan mendapatkan syafaatnya pada hari kiamat kelak.


Kaedah Mengekalkan Hafazan (Muraja'ah/I'adah)

Pengekalan hafazan (Muraja'ah/I'adah) merupakan peringkat di mana mengekalkan hafazan yang tersimpan dalam ingatan. Bagi seorang hafiz al-Quran, adalah amat penting dan menjadi kewajipan supaya dia menjaga dan memelihara hafazannya agar terus kekal dalam ingatannya.

Berikut adalah beberapa kaedah yang boleh dipraktikan mengekalkan hafazan iaitu:

A. Bergaul dengan mereka yang telah menjadi hafiz.
 
Kebiasaannya pada suatu tahap tertentu akan timbul rasa jemu dan malas untuk mengulangkaji hafazan walaupun pada awalnya semangat tersebut amat berkobar-kobar. Di sinilah fungsinya bergaul dengan orang-orang yang sedang atau sudah menghafaz al-Quran. Ia dapat membantu seseorang itu untuk konsisten dalam mengulang-ulang ayat-ayat al-Quran kerana wujudnya semangat persaingan untuk berlumba-lumba membacanya. Selain itu, mereka turut berperanan sebagai pemberi motivasi kepada seseorang yang mula malas dan lesu untuk mengulang hafazan.

B. Mendengar bacaan hafiz al-Quran.
 
Mendengar bacaan dari seorang hafiz al-Quran dapat memberi semangat kepada seseorang yang ingin mengekalkan hafazannya. Hal ini boleh dilakukan dengan mendengar kaset-kaset rakaman, radio ataupun cakera padat al-Quran. Sekiranya ingin memperolehi manfaat yang lebih banyak, seseorang hafiz itu boleh mendengar dengan teliti bacaan-bacaan yang diperdengarkan dengan memerhatikan hukum-hukum tajwidnya, ghunnah-ghunnahnya serta alunan irama bacaannya.

C. Mengulang hafazan bersama orang lain.
 
Cara ini merupakan cara popular yang digunakan oleh para ulama zaman dahulu untuk mengingati ilmu yang telah mereka pelajari. Begitu juga bagi seorang hafiz yang melakukannya secara konsisten, hafazan al-Quran lebih mudah dikekalkan. Malah pada masa yang sama, ketika berlaku ketidaklancaran pada bacaan salah seorang antara mereka, rakannya dapat membetulkan bacaan tersebut.

D. Selalu membaca ayat yang dihafaz di dalam solat.
 
Seringkali membaca ayat-ayat yang telah dihafaz di dalam solat sudah tentu akan memudah dan melancarkan lagi hafazan seseorang. Ini kerana suasana solat itu sendiri memerlukan konsentrasi dan keseriusan dalam melaksanakan ibadat tersebut. Maka seorang hafiz perlulah membuat pengulangan bacaan yang intensif dan melapangkan waktu yang agak panjang. Walaupun demikian, ini bukanlah bermakna tidak terdapat langsung kesalahan seperti kesilapan bacaan ataupun terlupa ayat yang hendak dibaca semasa membacanya di dalam solat. Namun apabila perbuatan ini menjadi rutin, lama-kelamaan akan terhasil juga satu sistem hafazan ayat-ayat suci al-Quran yang amat lancar.

E. Menyertai Musabaqah ‘Hifz al-Quran’.
 
Dengan mengikuti pertandingan seumpama ini menyebabkan seseorang itu mendapat motivasi untuk mengulang hafazannya secara berulangkali. Ini kerana pertandingan tersebut dianggap satu suasana ujian yang amat genting. Melalui pertandingan yang disertai ini, penghafaz bukan sahaja dapat menguji kemampuannya dalam menghafaz ayat al-Quran malah turut memperolehi pengalaman yang berharga apabila dapat bertukar-tukar ilmu dan buah fikiran dengan peserta daripada daerah dan negeri lain.


Dipetik dari: KEBERKESANAN KAEDAH HAFAZAN DI PUSAT TAHFIZ

PENYELIDIK-PENYELIDIK:
USTAZ ABDUL HAFIZ BIN HAJI ABDULLAH
PROF. MADYA AJMAIN BIN SAFAR
USTAZ MOHD ISMAIL BIN MUSTARI
USTAZ AZHAR BIN MUHAMMAD
USTAZ IDRIS BIN ISMAIL
UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA
2003

-------------------------------- 
حسبي الله ونعم الوكيل ولا حول ولا قوة إلا بالله العليّ العظيم
Sumber Asal : http://cendekiawanalhafiz.blogspot.com/2012/01/kaedah-mengulang-hafazan-yang-telah.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...